חדשות

סקר: נשים בפריפריה מודעות פחות לחשיבות בדיקה אצל כירורג שד

לפי סקר שבוצע על ידי עמותת "אחת מתשע", כ-52% מהנשים המתגוררות בפריפריה אינן נוהגות להיבדק אצל כירורג שד לגילוי מוקדם, בעוד שבאזור תל אביב והמרכז שיעור זה עומד על 43%

בדיקת ממוגרפיה של השד (צילום: אילוסטרציה)

סקר שנערך בקרב 411 נשים בגילים 65-30 העלה, כי המודעות בפריפריה לחשיבותה של בדיקה וגילוי מוקדם של סרטן השד נמוכה בהשוואה למרכז. כ-52% מהנשים המתגוררות בפריפריה אינן נוהגות להיבדק אצל כירורג שד לגילוי מוקדם, בעוד שבאזור תל אביב והמרכז שיעור זה עומד על 43%. כ-14.9% מהנשים בפריפריה השיבו כי אינן מתכוונות להיבדק גם בעתיד, לעומת 8.1% מאזור תל אביב והמרכז.

על ממצאי הסקר, שערכה עמותת "אחת מתשע" באמצעות חברת פאנלס, דיווח אתמול (ג') "ידיעות אחרונות". הסקר נעשה לרגל חודש המודעות לסרטן השד.

על השאלה "האם הופנית על ידי רופא (משפחה, נשים או אחר) להיבדק אצל כירורג שד", השיבו 38.6% ממשתתפות הסקר מהפריפריה כי לא הופנו מעולם, לעומת 25.6% באזור המרכז. עוד עלה בסקר, כי נשים בעלות השכלה אקדמית נוטות להיות יותר אקטיביות — 32.3% מקרב הנשים האקדמאיות יזמו בעצמן בקשה להיבדק אצל כירורג שד, לעומת 22.2% בלבד מקרב נשים בעלות השכלה תיכונית ומטה.

בדיווח נמסר, כי הסיבות הבולטות שבגללן נשים נוטות שלא להיבדק הן: חוסר צורך (27.7%), רתיעה מהבדיקה ה"לא נעימה" (19.7%), המתנה ארוכה לתור לבדיקה (16.3%) ופחד מהתוצאות (12.7%).

הבדיקה הקלינית היא ידנית ומבוצעת על ידי כירורג שד. אם מתגלה ממצא חשוד ניתן להפנות את המטופלת להמשך בירור - לרוב מדובר בממוגרפיה.

מנכ"לית "אחת מתשע", סיגל רצין, אמרה: "בארץ יש כ-5,200 חולות חדשות המאובחנות מדי שנה, מתוכן כ-25% מתחת לגיל 50. גילוי מוקדם מוביל לריפוי מלא מהמחלה ב־92% מהמקרים. ולמרות זאת קרוב למחצית מהנשים שהשתתפו בסקר השיבו כי אינן נוהגות להיבדק אצל כירורג שד. ממצאי הסקר הם בגדר קריאת השכמה למערכת הבריאות להפנות נשים לבדיקה פשוטה, שעשויה להציל חייהן".

לקראת דיון מיוחד בכנסת בנושא קידום המודעות לגילוי מוקדם, אמרה ח"כ רויטל סויד: "משרד הבריאות חייב להפנים שרופאי משפחה ורופאי נשים יכולים להציל חיי נשים. אני קוראת לשר הבריאות להטמיע במערכת הבריאות את ההמלצות שיאפשרו להגיע לכל אישה עוד בגיל צעיר ולהתאים לכל אחת ואחת שגרת בדיקות בכפוף לרמת הסיכון שלה".

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן שד,  גילוי מוקדם,  פריפריה,  מודעות,  "אחת מתשע"
תגובות
אנונימי/ת
25.10.2017, 20:57

כתבה פופיליסטית שאינה נתמכת על ידי מידע רפואי הולם.
אין כל המלצה לבדיקה שד ידנית רוטינית על ידי רופא.
הן בארץ והן בארה"ב ארגוני הרפואה המונעת אינם ממליצים על בדיקה שכזו.

אנונימי/ת
25.10.2017, 22:10

נכון מאד. בדיקת הסקר היחידה שנמצאה כמפחיתת תמותה בנשים בריאות בעלות סיכון רגיל לחלות (ולכן מוצלחת כבדיקת סקר) היא ממוגרפיה בין השנים 50-74. וזאת במחקרים גדולים, מבוקרים, ובנויים היטב מתודולוגית.

אנונימי/ת
25.10.2017, 22:30

כתבה מטעה. כמו שכתבו קודמי, היחידים שמעודדים בקר שד לכאורה אצל כירורג, הם הכירורגים בעצמם.