דעות

מגיפת החצבת לא התפרצה בגלל האחוז הזניח של "מתנגדי החיסונים"

משירותי בריאות ציבוריים שזכו לפרסים ולהכרה עולמית, הגענו, דרך תהליכי הפרטה וייבוש תקציבי, לתשתיות קורסות, אבל בהתפרצות החצבת הרבה יותר קל להאשים את סרבני החיסונים

13.11.2018, 06:59
חדר אחיות. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

שורה תחתונה: מגפת החצבת, שהביאה עד כה לפי 20 מקרי הידבקות ב-2018 לעומת השנה שעברה, איננה תוצאה של "מתנגדי החיסונים". כן, יש להם חלק בה, ובעיקר בדיון הציבורי הקולני סביב הנושא, אבל מדובר בחלק זניח.

יש מי שיוצא נשכר מהעובדה שכולנו חושבים ש"מתנגדי החיסונים" הם שגרמו להתפרצות החצבת, ולא, למשל, העובדה שמספר האחיות ל-1,000 נפשות בישראל קטן בחצי מהממוצע ב-OECD.

אז מה קרה בעצם ומה צריך לקרות מכאן? סיפור קטן: בתחילת 2001 הופרטו שירותי בריאות הציבור במחוז דרום. שירותי משרד הבריאות הועברו לקבלן פרטי, נטל"י. כעבור עשור, הנתונים הראו קריסה. מרמות חיסון של יותר מ-90% ירדו רמות החיסון של האוכלוסיה הבדואית לסביבות 20%. משרד הבריאות הלאים מחדש את המחוז, החזיר את השירותים לידיו ותוך מספר חודשים הביאו אחיות בריאות הציבור את רמות החיסון של האוכלוסיה הבדואית בנגב לקרוב ל-100%.

מגפת החצבת התפרצה בעיקר באזורים החרדיים בירושלים. לא מדובר באזורים של התנגדות אידיאולוגית לחיסונים. מדובר באזורים עניים, הסובלים במיוחד מחולשת התשתיות הציבוריות. בעוד שמחוזות דרום, אשקלון וצפון הולאמו לטובת שירותי בריאות ציבורית ממלכתיים, מחוז ירושלים עדיין פועל על ידי קבלנים, ואלה לא מספקים שירות מיטבי.

באוגוסט שבתו האחיות ונכנסו למשא ומתן עם משרד האוצר. מי שהיו בחדרים הסגורים מספרים שכאשר מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, שמע דרישות לתקנים לטיפת חלב ובתי הספר, הוא דחה את הדברים על הסף וביקש שיתמקדו רק במענה לאלימות כלפי אחיות. באב"ד גם סיפר על סניף טיפת חלב בהוד השרון, עיר מגוריו, ושיבח אותה. בתגובה, הציעו האחיות שיגיע לסייר בישובים הבדואים ובפריפריות בכלל כדי להבין את הפער העצום בין השירותים. ההשקעה הממשלתית בבריאות נמוכה ביחס לעולם המערבי. הפגיעה, כמובן, אנושה בהרבה ביישובים החלשים יותר.

מדובר בכשל מתמשך: מספר האחיות לבריאות הציבור, המאיישות את סניפי טיפת חלב ובבתי הספר, צנח מ-1,200 לפני שש שנים ל-900 כיום. זאת, בעוד שהאוכלוסיה הולכת וגדלה. העומס על האחיות ביישובים חרדיים, למשל, עצום והביא לעבודה רצופה של 14 שעות ויותר בבית שמש וביישובים אחרים. בבית שמש, אגב, כעשרה תקנים לא מאוישים.

הרשויות המקומיות, בעלות האחריות למבנים, דוחקות אף הן את סניפי טיפת חלב לתחתית סדר העדיפויות. גם כאן, ההטיה היא לרעת הרשויות מעוטות המשאבים. נוסף למחסור בתקנים, התקנים הקיימים לא מאוישים, בשל השכר הזעום. בבתי הספר אין כבר את מוסד "אחות בית הספר". במקרה הטוב, מדובר באחיות המגיעות פעם-פעמיים בחודש ומשרתות בתי ספר רבים. השלמת השירות החסר תלויה בהשקעה נוספת של הרשויות.

אז הנה המעגל כולו: משירותי בריאות ציבוריים שזכו לפרסים ולהכרה עולמית, הגענו, דרך תהליכי הפרטה וייבוש תקציבי, לתשתיות קורסות. ההפרטה לא ממש חסכה כסף ציבורי אך היא בהחלט העשירה קבלנים, המחויבים פחות לבריאות הציבור ויותר לרווח שלהם על המכרזים הממשלתיים. בריאות הציבור דורדרה למקומות שלא ידענו, אבל זה לא מעניין - הרבה יותר מעניין להאשים את האחוז הזניח של הורים שמתעקשים שלא לחסן.

לא מדובר בבשורה רעה. זו בשורה טובה כי ניתן לתקן. ממש כפי שנעשה במחוז דרום בתחילת העשור. בריאות הציבור עולה כסף והשקעה בה חוסכת הרבה כסף בטווח הארוך. מדובר בשינוי עומק במדיניות שיוביל גם לשינוי בפועל, אם רק יהיה הרצון הפוליטי. רצון פוליטי לא מגיע משום מקום. אנחנו מחויבים לבנות אותו. לתרגם ידע ואינטרס אזרחי לכוח פוליטי. זו המשימה הדחופה של השמאל העממי. ויפה שעה אחת קודם.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"הארץ", ב-11.11.18)

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  חצבת,  טיפת חלב,  אחות בית ספר,  מחסור באחיות,  פריפריה,  אי שוויון,  הפרטת שירותי הבריאות,  אבי דבוש
תגובות
אנונימי/ת
14.11.2018, 04:32

כותב המאמר הוא פעיל במפלגת שמאל קיצונית, ואינו רופא כלל. ייתכן שיש מן האמת בדבריו , אך יתכן גם שחלק מהדברים לא מדוייקים, או מנוסחים בצורה שתתאים לאג׳נדה הפוליטית שלו.
הייתי מצפה מאתר מדעי-רפואי, כי יתרחק מפרסומים כאלה, וידבק באמת המדעית, ללא ניגוח מרומז או גלוי כלפי ממשלה נבחרת.
מה גם, שדבריו בעצם מעודדים את ההורים סרבני החיסונים, להמשיך בדרכם, ופוטר אותם מאחריות.

14.11.2018, 12:08

אם יש אמת בדבריו אז מה הקשר באיזו מפלגה הוא? בתגובתך חשפת דווקא את האג'נדה הפוליטית שלך עם הבהרה ברורה כי את/ה בוודאי ובוודאי לא במפלגת שמאל קיצונית. וכן, כל מי שמתעסק בסוגיה "בשטח" יודע את האמת שהיא תואמת לחלוטין את דבריו של מר דבוש (אפיל שהוא, שומו שמים, אינו רופא). גם אלה "בחלונות הגבוהים" יודעים. זה לא נעים, אבל האמת לא תמיד נעימה. ההורים הלא מחסנים גם תורמים את חלקם הקטן. עם דגש על קטן.

אנונימי/ת
14.11.2018, 23:06

כל מילה ד"ר אלי ש. הימין, חי בפרנויה. אסור לדבר על הזנחה, אסור לדבר על כישלונות, רק "לדבוק באמת מדעית" כמו במדינות ש...

אנונימי/ת
14.11.2018, 19:40

כתבה מצויינת,משקפת באופן נכון ומדוייק את המצב של כשל מערכתי.

אנונימי/ת
14.11.2018, 20:24

לצערי הרב, אמת בדבריו. נכון הוא שקהיליית הלא מחסנים תורמת תרומה לא מבוטלת להתפרצות הנוכחית, אולם המצב הנוכיע הוא שיש מספר חא מבוטל של ילדים שלא מקבלים את החיסון בזמן, עקב חוסר משווע בכוח אדם בטיפות החלב. כיום תינוק שנולד מגיע לבדיקה ראשונית בטיפת חלב בגיל חודש במקרה הטוב במקרים רבים הביקור הראשון יכול להידחות גם לגיל חודשיים וגם מעבר לכך.
הפגיעה אינה רק בחיסון האוכלוסייה אחא כם במעקב גדילה והתפתחןת, המעקב משקל, ייעוץ הנקה ועוד
כיצד אנו מצפים מאימהות צעירות להניק אם לא נותנים להן את התמיכה המינימלית של מעקב משקח? אימהות רבות מעדיפות לתת בקבוק, כל הן יודעות את הכמות המדויקת שהתינוק אכל ופחות מודאגות לגבי משקלו. העובדה שישנם "כיסים" שאינם מחוסנים, למרות שאין התנגדות עקרונית לחיסון, מלמדת על הכשלים של משרד הבריאות...

14.11.2018, 20:38

הכותרת של הכתבה חמורה מאוד. היא גורמת להטעיית הציבור- הקורא עלול לחשוב שאין קשר בין אי קבלת חיסון לבין ההתפרצות של המחלה. וכך הציבור שלא מתחסן יצבור יותר כוח!

אנונימי/ת
14.11.2018, 21:51

כולנו אשמים

אנונימי/ת
14.11.2018, 23:07

ועל כולנו לתקן!

אנונימי/ת
14.11.2018, 22:19

בתור מתמחה ברפואת ילדים באחד מבתי החולים בירושלים אמנם אינני רואה את התמונה המלאה של כל מקרי החצבת בקהילה, אך אני יכול להגיד שהרוב המכריע של המקרים שלי יצא להתקל בהם בביה״ח היו או של ילדים לא מחוסנים מטעמים ״אידיאולוגים״ או של תינוקות מתחת לגיל שנה. עוד לא נתקלתי בתינוק בן שנה וחודש שהוריו לא יכלו לקבוע לו תור לחיסון במועד בגיל שנה בגלל מחסור בכוח אדם. חוץ מזה, האמירה על האוכלוסיות החרדיות בירושלים כי ״לא מדובר באזורים של התנגדות אידיאולוגית לחיסונים״ איננה מדוייקת. מדובר באוכלוסיה רבגונית ומגוונת ובהחלט קיימים איים רבים ולא מבוטלים של מתנגדי חיסונים.

אנונימי/ת
15.11.2018, 21:09

אמת לאמיתה.

14.11.2018, 23:41

בטיפות החלב ובתי הספר (שרותי בריאות התלמיד)הולכים ונעלמים רופאי הילדים שהיה להם תפקיד חשוב בכל הנוגע למעקב בדיקות ילדים ויעוץ לאחיות גם בנושא חיסונים.
המערכת בולעת את התקנים שיודו לרופאים אלו

15.11.2018, 00:09

כמי שהכיר מקרוב, במשך שנים רבות, גם את עבודת הרופאים והאחיות בבית-החולים וגם את עבודתן של אחיות בריאות הציבור בתחנות לבריאות המשפחה ("טיפת חלב" בעבר) אני יכול להעיד על עבודה מסורה בשתי הקטגוריות. רמת חיסון הילדים בישראל, עד להפרטת השירותים בחלק ניכר מהישובים, היתה מהגבוהות בעולם. ילד שלא הגיע לתחנה, הוא ומשפחתו זכו לביקור בית, לראות אם הכל בסדר. בנוסף לחיסונים דאגו האחיות למצב הבריאות של הילדים שהיו בטיפולן. הייתי , כרופא ילדים, שותף לעבודתן המסורה. אני יכול לציין לשבח גם את אחיות בתי הספר שדאגו לבריאות התלמידים. מאז הפרטת שירותים אלה, חלה, כאמור, ירידה ניכרת ברמת החיסונים וכתוצאה ממחסור באחיות בריאות הציבור עקב ירידה במספר התקנים קיים חשש לבריאות ילדינו. אמנם הילדים מטופלים בידי רופאי הילדים, אבל מניסיוני, עומס העבודה המוטל על רופא הילדים ורופא המשפחה, מחייב אותם לטפל בעיקר בילד החולה ואילו הטיפול המניעתי והמעקב אחר בריאותו של הילד אינו שלם.. יש להוציא את בריאות הציבור מידי ה"קבלנים" ולהחזירו לידי לשכות הבריאות הממשלתיות. ולגבי בעיית החיסונים: אני מקווה שאז יחזור האמון של ההורים במערכת, ומספר המסרבים לחיסונים יקטן בהרבה ויהיה זניח כמו שהיה בעבר.

היום לצערינו נראה שיש כבר כ 1800 חולי חצבת.אם אנחנו בהשוואה למדינות oecd יש לנו חסר ניכר באחיות בריאות הציבור זה מסביר את התורים המתארכים למתן חיסונים ועוד מעקבים שונים אחר בריאות התינוק שלא נעשים כפי שצריך ולא באשמת משהב. משרד האוצר חייב להבין את הצורך בנידון.למי שלא יודע יצאו שישה פוסקים בפסק חד משמעי המחייב חיסון לחצבת.הרב משה שטרנבוך ראבד העדה חרדית כתב,שכל אב חייב לחסן בנו וביתו מיד ואין האב בעלים למנוע מהם החיסון ובפרט שחב לאחרינא,דהיינו שפוגע באחרים,.ושארית ישראל לא יעשו עולה ויזדרזו מיד לקיים חובתם.הרב יצחק זילברשטיין כתב ואם מונע עצמו הרי זה שופך דמים. הרב שמעון בעדני הוסיף חתימתו וכן כתב וזה חיוב גמור. הרב משה שאול קלין חייבים לחסן ומי שלא מחסן מלבדשגורם נזק לילדיו הוא גם חב לאחרינא כנל הרב שריאל רוזנברג והרב מנחם מנדל לובין.

אנונימי/ת
15.11.2018, 21:14

צריך להקשיב לפרופ' מוטי רביד שאמר לוואלה שהקמפיין הציבורי נגד החצבת יצא מפרופורציה.

משפעת מתים בישראל כל שנה עשרות רבות של חולים, ואילו מחצבת ב-15 השנים האחרונות היה לכל היותר מקרה תמותה אחד (למיטב הבנתי מהפרסומים, המקרה של התינוקת בירושלים לא אושר בבדיקת מעבדה כנדרש בספרות, אלא מדובר בהערכה קלינית גרידא). שלא לדבר על עוד אלפי נפטרים בישראל ממחלות זיהומיות מדי שנה, שלחלקן יש חיסון ולחלקן יש אמצעים ידועים להפחתת הידבקות ותמותה שרחוקים מיישום מלא.