חדשות

המאבק בעישון: מחירי הסיגריות בישראל הגבוהים ביותר באירופה

במדד הבינלאומי למאבק בעישון ממוקמת לראשונה ישראל במקום השביעי בין 36 מדינות באירופה | הממשלה אמנם גובה מסים גבוהים אך לא מעמידה תקציב למאבק ואינה עושה די כדי למנוע סחר בלתי חוקי של מוצרי עישון

עישון בישראל. צילום: קובי גדעון פלאש 90

ישראל דורגה במקום השביעי מבין 36 מדינות באירופה במדד המאבק בעישון. דירוג TCL הבינלאומי התפרסם בסוף השבוע (ה') במהלך כנס מדינות אירופה שעסק במאבק בעישון ונערך בגרמניה.

זו הפעם הראשונה שישראל מדורגת במדד זה מאז פותח ב-2004. ההחלטה לכלול את ישראל במדד השנה באה בעקבות בקשת המיזם למיגור העישון ובהמשך למידע ונתונים שהעביר הארגון על מדיניות המאבק בעישון, בישראל.

במקום הראשון דורגה אנגליה, אחריה צרפת ואירלנד. לעומת זאת, גרמניה ושוויץ דורגו בשני המקומות האחרונים במדד.

דירוג TCLי(Tobacco Control Scale) פותח עבור איגוד הסרטן האירופאי במטרה לבחון את מדיניות המאבק בעישון ב-36 מדינות וכדי לשמש ככלי מעקב אחרי ההתקדמות ביישום צעדי המאבק בעישון באירופה.

הדירוג מבוסס על קטגוריות שונות ביניהן: עלות מוצרי העישון בכל מדינה, הרגולציה בתחום איסור העישון במרחב הציבורי, היקף הפרסום הציבורי מטעם המדינה כנגד תופעת העישון, מדיניות אזהרות בריאות על גבי חפיסות טבק וסיגריות, מדיניות איסור הפרסום והשיווק למוצרי עישון בתקשורת ומידת התמיכה שמעניקות המדינות לאזרחיהן בגמילה מעישון.

בשקלול הציונים קיבלה ישראל 61 נקודות מתוך 100, לפי ההתפלגות הבאה: על מחיר סיגריות – 27 (מתוך 30); על איסור עישון במרחב הציבורי – 15 (מתוך 22); על תקציב ממשלתי למאבק בעישון – 1 (מתוך 10); על איסור פרסומות – 11 (מתוך 13); על אזהרות בריאות – 1 (מתוך 11); על תמיכה בגמילה מעישון – 6 (מתוך 10); על מאבק בסחר בלתי חוקי – 0 (מתוך 3) ועל יישום סעיף 5.3 באמנה הבינלאומית – 0 (מתוך 2).

ניתוח הנתונים ממחיש כי ישראל קיבלה ניקוד נמוך מאוד (1-0) על תקציב ממשלתי לשם מאבק בעישון, על אזהרות בריאות ועל מאבק בסחר בלתי חוקי במוצרי עישון.

בהתייחסות למדיניות הממשלתית למאבק בעישון בישראל כתבו מחברי המדד: "ישראל קיבלה את הציון הגבוה ביותר באירופה על קביעת מחיר סיגריות לחפיסה (8.8 יורו לחפיסה בממוצע). ניקוד גבוה ניתן לישראל גם על החוק המחייב חפיסות אחידות של סיגריות רגילות ואלקטרוניות".

אך כאמור, ישראל צוינה לרעה במדד על כך שהיא מאפשרת פרסום סיגריות ומוצרי טבק בעיתונות המודפסת.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה בתגובה: "דירוגה הגבוה יחסית של ישראל במדד הזה הוא בגדר חדשות טובות ומעניק רוח גבית בינלאומית לרגולציה שלנו ובעיקר לחוק לאיסור פרסום ושיווק שנחקק בכנסת לפני כשנה, בתום מאמצים רבים.

"עצם כניסתה של ישראל למדד הזה בפעם הראשונה הוא צעד חיוני שיאפשר סוף סוף למדוד את האפקטיביות של המאבק המקומי בעישון, בכלים המקובלים בעולם.

"עם זאת, הדירוג הנמוך שקיבלה ישראל בנושא התקציב המזערי המופנה למניעה ולמאבק בעישון חייב להדליק נורת אזהרה. לא מספיק לגבות מסים. משרדי האוצר והבריאות חייבים להקצות תקציבים משמעותיים לפיקוח, אכיפה ומניעה כדי למנוע מראש מהדור הבא של בני הנוער והצעירים להיכנס למעגל הקטלני של העישון".

נושאים קשורים:  המיזם למיגור העישון,  המאבק בעישון,  חדשות,  מחירי סיגריות
תגובות
אנונימי/ת
23.02.2020, 14:59

הנה, יש הבט חיובי למחירי המחיה הגבוהים בישראל, גם סיגריות ודברים מזיקים אחרים יקרים יותר מאירופה.
חוץ מזה טוב לדעת שישראל נמצאת באירופה . (המורה לגאוגרפיה שהיתה לי בביס יסודי טעתה בגדול, אולי בגלל שלא היה לה דוקטורט ברפואה)