השמנת יתר

קריסה מרכזית של דרכי הנשימה קשורה להשמנה - ללא תלות בפנוטיפ האסתמה

חוקרים סבורים כי קריסה של דרכי הנשימה המרכזיות קשורה להשמנת יתר ועלולה לגרום לסיבוכים באנשים הסובלים מאסתמה

14.02.2021, 17:52

ידוע כי אסטמה לא אלרגית המופיעה מאוחר באנשים עם השמנת יתר, מאופיינת על ידי דרכי נשימה פריפריות עם היענות מוגברת ונטייה לקרוס. עם זאת, לא ידוע האם מאפיינים אלו נכונים גם לדרכי הנשימה המרכזיות. החוקרים ניסו להשוות את מידת הקריסה של דרכי הנשימה המרכזיות בין אנשים עם וללא השמנת יתר, עם ובלי אסתמה.

החוקרים ביצעו מחקר חתך המשווה בין שטח החתך והצורה של קנה הנשימה, הברונכוס השמאלי הראשי, הברונכוס הימני הבינוני והברונכוס הימני התחתון, בנפח השאריתי ובזמן ניפוח מלא של הריאות באמצעות CT.

החוקרים הכלילו במחקר 11 נבדקי בקרה ללא השמנת יתר (מדד מסת גוף: 22.4 (טווח בין רבעוני 21.5-23.8) ק"ג/מ"ר), 10 נבדקים ללא השמנת יתר עם אסתמה (מדד מסת גוף 23.6 (22.0-24.8) ק"ג/מ"ר), 10 נבדקי בקרה עם השמנת יתר (מדד מסת גוף 45.5 (40.3-48.5) ק"ג/מ"ר) ו-21 נבדקים עם השמנת יתר ואסתמה (מדד מסת גוף 39.2 (35.8-42.9) ק"ג/מ"ר). החוקרים מצאו כי בכל הקבוצות, שטח החתך ומידת המעגליות גדלו באופן מובהק עם העלייה בנפח הריאות מהנפח השאריתי לניפוח מלא, בכל ארבעת דרכי הנשימה (P<0.05 לכולם). כמו כן, השינויים בשטח החתך ובמידת המעגליות בהתאם לנפח הריאות היו דומים בקרב אנשים עם השמנת יתר עם וללא אסתמה, כאשר לשתי הקבוצות הייתה קריסה משמעותית של דרכי הנשימה בהגעה לנפח שאריתי. כאשר ביצעו אנליזה רבת משתנים, מצאו כי השינוי בשטח החתך היה קשור למדד מסת הגוף והשינוי בצורה היה קשור להיקף המותן, אך אף אחד מהם לא היה קשור לאבחנה של אסתמה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי קריסה מוגברת של דרכי הנשימה המרכזיות קשורה להשמנה, ומתרחשת הן בנבדקי בקרה והן בנבדקים עם אסתמה, כאשר הם סובלים גם מהשמנת יתר. הם סבורים כי קריסה זו של דרכי הנשימה עשויה לתרום להפרעות באוורור הריאתי בקרב אנשים עם השמנת יתר, בייחוד בנפחי ריאות נמוכים. על כן, ממצאים אלו עלולים לגרום לסיבוכים באנשים עם אסתמה והשמנת יתר.

מקור: 

Bhatawadekar, S. A. et al. Respirology 2020; https://doi.org/10.1111/resp.14005

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  קריסה,  דרכי אוויר,  מחקרים
תגובות