COVID-19 בישראל

ביקורת קשה על בליץ של החלטות ממשלה הפוגעות בזכויות הפרט

אתמול אושרו בכנסת החלטות בזק שנויות במחלוקת: כפיית בידוד במלוניות, אזיק אלקטרוני למבודדים ומסירת פרטי מי שלא חוסן לרשויות המקומיות | העתירה לבג"ץ נגד ההוראה הפוגעת בחיסיון הרפואי בדרך

נוסעים מחו"ל בכניסה למלונית "דן פנורמה". צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

גופים ציבוריים שונים הודיעו אמש (ד') כי בכוונתם להגיש עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה שאושרה במהירות בזק בכנסת, לאפשר מסירת פרטים אישיים של סרבני חיסון לקורונה לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך כדי שאלה יפעילו לחץ על התושבים ועל עובדי ההוראה שטרם חוסנו. העתירה אמורה להצביע על כך שמדובר במסירת מידע רפואי לידי גורמים לא-רפואיים, ואם נדרשת פעילות דרבון כזאת היא צריכה להתבצע על ידי קופות החולים והרופאים המטפלים שמכירים את מטופליהם מקרב מבוטחי הקופה, לצד סיבות רפואיות המונעות התחסנות.

אתמול אושרו בכנסת במהירות שיא החלטות שנויות במחלוקת: כפיית בידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל; הפעלת פיילוט של שימוש בצמיד אלקטרוני כחלופה לבידוד במלונית - מה שיאפשר מעקב אחרי מי שחייב בבידוד ביתי ולא מבצע זאת; וכן הצעת החוק שתאפשר מסירה פרטים של מי שלא התחסנו.

אתמול סיכמו שר הבריאות ויו"ר וועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת על פיילוט למעקב אחרי חוזרים מחו"ל באמצעות צמידים דיגיטליים. הרחבת הפיילוט תדרוש חקיקה מזורזת מאוד. יש כוונה לחדש את הפעלת האיכונים הטלפוניים שעד כה בוצעה בידי שב"כ - גם היא פעולה שנויה במחלוקת.

חידוש חובת הבידוד במלוניות לחוזרים לישראל יימשך עד יום ג', 9 במארס. בתחילת השבוע הבא ייבחן הנושא מחדש. בפיילוט "הצמיד" ישתתפו 100 נסיינים. הם יקבלו מכשיר טלפון נעול לשימוש אחר שיעקוב אחריהם וכך יספק עליהם מידע אם הפרו את חובת הבידוד. מי שיעדיף שימוש בציוד הזה יפקיד 1,500 שקל, ייפטר מחובת הבידוד במלונית ויורשה להימצא בביתו.

סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, מסר כי משרד הבריאות "יבחן אפשרויות אחרות מלבד הצמידים". לפי מודל המלונית, כל מי שיחויב בבידוד יעשה בדיקה לאבחון קורונה בנמל התעופה בשובו לארץ, בנוסף לבדיקה לפני העלייה למטוס, ויועבר למלונית. אם תוצאת הבדיקה תהיה שלילית, יוכל לעבור לבידוד בביתו. אם תהיה חיובית,  יהיה עליו להישאר במלונית. "הבעיה שלנו היא הדגירה. יש טוענים שהיא 14 ימים, אני אומר שהיא יכולה להימשך 17 יום: נבדק יכול לצאת שלילי בשדה התעופה ושבועיים אחר כך להיות חיובי", ציין קיש.

על פי נתוני משרד הבריאות רק כ-35% מהשבים מחו"ל נמצאים בבידוד במלוניות, אבל רבים מהם מצאו דרכים מתוחכמות להערים על המערכת ועזבו בטרם עת את המלונית ולכן מתכונת פעולה זאת לא אפקטיבית.

הביקורת על הנהגת הצמיד האלקטרוני, בדומה לאזיק אלקטרוני שבו אוזקים משוחררים מהכלא בתנאים מגבילים, היא כי יעמיס על מוקד משרד הבריאות ותחנת המשטרה בנתב"ג. זאת ועוד וככל הידוע, מעט מאוד מדינות, רובן לא דמוקרטיות, בהן הונג קונג, ירדן ובחריין, השתמשו באזיק דיגיטלי אבל רק באופן מוגבל. בידוד החובה במלונית, שעליו מפקחת הממשלה, נפוץ יותר ואף רושם הצלחה בניו זילנד, באוסטרליה ובטייוואן. שימוש בצמיד מאפשר למי שנמצא בבידוד לארח בביתו אנשים נוספים, בניגוד לשהות במלונית.

כאמור, ביקורת חריפה נמתחה על אישורה הוראת השעה לשלושה חודשים, המאפשרת למשרד הבריאות להעביר את המידע שבידיו על מי שלא התחסן לידי הרשויות המקומיות ומשרד החינוך. המכון הישראלי לדמוקרטיה, האגודה לזכויות האזרח, ארגון רופאים לזכויות אדם ואיגוד רופאי בריאות הציבור תיארו את ההחלטה כ"צעד דרקוני הרומס את האתיקה הרפואית" והם מתכוונים להגיש עתירה בבג"ץ נגדה.

החוק כהוראת שעה אושר במהירות בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 12-30. בחוק עצמו נקבע שהגישה למידע "תוגבל לבעלי תפקידים מוגדרים וכי הנחשפים אליו יחויבו לחתום על התחייבות לשמירה על סודיות. המידע יימחק בתום השימוש בו ולא יאוחר מ-60 יום לאחר קבלתו. אזרח, שפנו אליו כדי לעודדו להתחסן על ידי גורם לא רפואי, רשאי לדרוש שפרטיו יימחקו ושלא יפנו אליו שוב בנדון".

המכון לדמוקרטיה הזהיר: "זו פגיעה קשה בליבת הזכות לפרטיות, באופן לא מידתי החורג מכל תפיסה רפואית מקובלת" והביע חשש שהרשויות ומשרדי ממשלה שונים מבקשים כך להפוך את מאגר הנתונים שבידיהם לסחיר.

האגודה לזכויות האזרח הדגישה בתגובתה שזהו "תקדים מסוכן של פגיעה בחיסיון הרפואי שבין החולה לקופת החולים ובסבירות גבוהה החלטה תוביל לשימוש לרעה במידע כזה על ידי הרשויות המקומיות".

נושאים קשורים:  ח"כ יואב קיש,  חדשות,  כפיית בידוד,  אזיק אלקטרוני,  חוק העברת נתוני מתחסנים,  19-COVID
תגובות
26.02.2021, 10:24

יש כבוד לרופאים השוקדים על זכויות הפרט. אבל המגיפה עוד עמנו . והחברים שלנו שנלחמים בקו הראשון על חיי קרבנות המגיפה צריכים כל עזרה . אם הרשויות מפגינות סמכות דורסנית כדי למנוע הפצת מוטציות אלימות מחו"ל , גם אחרי כל הפרשנויות הפוליטיות , זה מתפקידן..

אם נצחון החופש האישי , והזכות לצאת ולחזור מכל מקום , ולחגוג בכל חוג , וכל יום חג , יביא מחדש לסתימת מחלקות הקורונה , טיפול מוגבר וטיפול נמרץ ו ecmo , אז החופש יכול לחכות .
עמיתים רבים שלנו שעובדים ללא לאות - ולא על מקלדות - זקוקים לנצחון המשמעותי ביותר , כמו כל המדינה וכל השבטים והקהילות שבה : לקום מהמגיפה הזו , להתחסן מפניה , ולהמשיך הלאה

אנונימי/ת
26.02.2021, 11:19

סרבנות חיסונים עם השלכותיה דינה כדין תקיפת הזולת .זה חמור במיוחד בעת מלחמה בה אנחנו כעת-מלחמה בלי טילים אבל עם קורבנות רבים.

אנונימי/ת
27.02.2021, 12:14

לא ברור לי. האם מסרב החיסונים מסכן את רק את עצמו או גם את זה שהתחסן. אם הוא מסכן את עצמו, זו האוטונומיה שלו. אם הוא מסכן גם את המתחסנים, האם החיסון בכלל יעיל?

אנונימי/ת
26.02.2021, 19:14

למה לא לטעון ש״התו הירוק״ או ״תו המתחסן״ חושפים מידע רפואי חסוי על המתחסנים. ואם לארגוני הזכויות אין הסתייגות כלפי התו הירוק, אז אולי הפתרון הוא להנפיק ״תו לא מתחסן״ מול התו הירוק.

אנונימי/ת
27.02.2021, 16:05

אנחנו במלחמה אמיתית עם ווירוס קטלני, בזמן המלחמות חוקים משתנים. אנשים מזלזלים זבבריאותם והחיים של כל האזרחי מדינה חייבים לחוות הגבלות עד כפיות. אין דרך אחרת, מי שלא מוכן לציית מקבל אזיקים ובצדק.

מתריד אותי שבאתר שקוראיו אמורים להיות רופאים לאף אחד לא מפריע שאושר מעבר נתונים רפואים סודיים ומוגנים בחוק זכויות החולה לגורמים לא רפואים. מה המטרה? מישהו חושב ברצינות שאדם שלא שוכנע להתחסן ע״י רופא שלו ישתכנע לאחר שיחה עם מוקד עירוני או חבר של מועצה מקומית? או שזה מיעד בשביל להגביל את אלה שבחרו לא להתחסן. לאן נמשיך? למה לא למסור פרטים של חולי HIV או שחפת? גם הם יכולים להדביק. בטח למסור פרטים של אלה שלא התחסנו לשפעת עונתית, אשר גם יכולה להיות מסוכנת. כמו כן, לראשונה קיימת כפיה במתן טיפול מניעתי כלשהו לכל אזרח וטיפול בכפיה (איסור להיכנס לחדרי כושר, בריכות, הופעות ומשחקים הינו כפיה לכל דבר) כלל אינו מפריע לרופאים כאן. סה״כ לא מדובר בהתפרצות דבר.

אנונימי/ת
28.02.2021, 22:50

הייתי רוצה לשמוע תגובה של הר"י בעיניין העברת מידע רפואי לגורמים הלא רפואים