חדשות

בית המשפט פסק: ניתוח בריאטרי מחייב הסבר למנותח בטופס ההסכמה

בית החולים איכילוב והמדינה חויבו לפצות ב-275 אלף שקל מטופלת שעברה ניתוח שרוול לקיצור קיבה ולא קיבלה הסבר מפורט על הסיכונים הכרוכים בו

ניתוח לקיצור קיבה. אילוסטרציה

בתי החולים שבהם מבצעים ניתוחים לקיצור קיבה יידרשו לתת למטופל הסברים מפורטים ובכתב אודות הסיכונים שבניתוחים אלה. זאת, בעקבות פסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בתל אביב שבו חויב בית החולים איכילוב וגם המדינה לפצות ב-275 אלף שקל מטופלת שעברה ניתוח כזה וטענה שלא קיבלה הסבר על הסיכונים שבניתוח. הפיצוי יינתן לה על פגיעה באוטונומיה, אבל בית המשפט גם פסק כי "איכילוב" לא התרשל בכל צורה שהיא בטיפול עצמו, לפני ואחרי הניתוח. נדחתה תביעת המטופלת לפצותה בכמה מיליוני שקלים.

בדיווח על פסק הדין המתפרסם הבוקר (א') ב"כלכליסט" הודגש כי פגיעה באוטונומיה מוגדרת כ"ראש נזק" המאפשר פיצוי במקרה של פגיעה או שלילה באפשרות הבחירה החופשית בטיפול רפואי, כדוגמת אי מתן הסבר אודות הסיכונים שבפרוצדורה הניתוחית.

התובעת, בת 37, שאותה ייצגה עו"ד ענת גינזבורג המתמחה ברשלנות רפואית, טענה כי במהלך השנים ניסתה ללא הצלחה דיאטות והגיעה למשקל של 110 ק"ג. היא עברה לפני מספר שנים ניתוח שרוול. הרופאים לדבריה התמקדו בהסבר על יתרונות הניתוח ולא בסכנות הכרוכות בו אך נגרמו לה סיבוכים עד כדי נכויות. "אילו ידעתי על הכל מראש, לעולם לא הייתי מבצעת את הניתוח", אמרה.

השופטת שלומית יעקובוביץ קבעה שההסבר שניתן לתובעת, לפני חתימתה על טופס ההסכמה מדעת, לקה בחסר. לא הוזכרו בו  במפורש, בטופס ההסכמה, סיכון לדלף ופיסטולה. "סבורתני כי בהינתן שקיימת הסכמה בין המומחים הרפואיים שמדובר באחד מהסיכונים או הסיבוכים, אשר החשש מפני התממשותו מלווה אותם כמנתחים, יש מקום לשקול אותם במפורש ולציינם בטופס ההסכמה הייעודי תוך פירוט משמעותם והשלכותיהם ולא להסתפק בהסבר נלווה בעל פה - במשנה תוקף כשמדובר בניתוח אלקטיבי שעיקר מטרתו שיפור איכות חייו של המנותח".

נושאים קשורים:  קיצור קיבה,  ניתוח בריאטרי,  פסק דין,  חדשות,  איכילוב,  טופס הסכמה לניתוח
תגובות