חדשות

איגוד האונקולוגיה העביר את המלצותיו לוועדת סל התרופות

אתמול (ד') העביר האיגוד האונקולוגי את רשימת התרופות החדשות לטיפול בסוגי הסרטן השונים והציג ברשימה זאת גם תעדוף. בסך הכל כוללת הרשימה מעל 70 המלצות בכלל זה גם המלצות על חלופות שונות

תרופות, סל התרופות. אילוסטרציה

ההכנות לקראת תחילת עבודתה של הוועדה להרחבת סל התרופות לשנה הקרובה נמצאות בעיצומן. האיגודים המקצועיים השונים וחברות התרופות עצמן מעבירים בימים האחרונים לאגף להערכה טכנולוגית במשרד הבריאות את רשימות התרופות החדשות המומלצות להכללה בסל. כל זאת למרות שעדיין לא ידוע מתי תחל הוועדה בעבודתה, מי יעמוד השנה בראשה ומי יהיו שאר חבריה. משרד הבריאות מתכוון לפרסם כל זאת בימים הקרובים. כמו כן אין עדיין הבהרה לגבי התקציב העומד לרשות הוועדה. בשנה שעברה הוחלט שיהיה 550 מיליון שקלים. גופים שונים במערכת הבריאות לוחצים להגדלתו.

אתמול (ד') העביר האיגוד האונקולוגי את רשימת התרופות החדשות לטיפול בסוגי הסרטן השונים והציג ברשימה זאת גם תעדוף. בסך הכל כוללת הרשימה מעל 70 המלצות בכלל זה גם המלצות על חלופות שונות וכן הערכה על מספר החולים שיטופלו בכל אחת מהתרופות המומלצות בהתאם לרשימה. עוד כולל המסמך שהעביר האיגוד הסבר למי מיועדת כל תרופות בהתאם לשלב המחלה.

בדומה לשנים הקודמות, גם השנה יש בהמלצות ייצוג נרחב לסוגי הגידולים השונים ובהם סרטן שד, ריאה, גידולים שונים בתחום הגינקו-אונקולוגיה, מערכת העיכול, דרכי שתן, גידולי עור, סרקומות וגידולי ראש-צוואר.

בין התרופות שהאיגוד המליץ והן בראש רשימת התעדוף:

  • אבירטרון כטיפול מונע בסרטן הערמונית.
  • ניבולומאב - ניתנת יחד עם כימותרפיה לפני ניתוח במטופלים עם סרטן ריאה.
  • פמברוליזומאב - לכימותרפיה קדם-ניתוחית.
  • אבמציקליב - למשך שנתיים כתוספת לטיפול הורמונלי מונע, בחולות סרטן.
  • סיטוזומאב - לטיפול בחולות עם סרטן שד.
  • פמברוליזומאב - לטיפול בחולות עם סרטן צוואר הרחם גרורתי או חוזר, כקו ראשון.
  • אנפורטומאב - לטיפול עם סרטן אורותליאלי גרורתי אשר התקדמו לאחר טיפול כימותרפי המבוסס פלטינום וטיפול באימונותרפיה.
  • סוטורסיב - בחולי סרטן ריאה מסוג שאיננו תאים קטנים הנושאים את המוטציה KRAS G12C.
  • דורבהלומאב - לטיפול בסרטן ריאה מפושט עם תאים קטנים.
  • טבנטפוספ - לטיפול בחולים עם מלנומה של גלגל העין.
  • אולפריב - לטיפול בסרטן ערמונית גרורתי.

(לרשימה המלאה, לחץ/י כאן)

בדברי הסבר שהעביר האיגוד נאמר בין השאר:

"על מנת לשמר את מקומנו כמדינה מובילה בטיפול בסרטן, עלינו להישאר בחזית באימוץ טיפולים חדשים לקבוצת מחלות אלו. המטרה העיקרית של הטיפולים האונקולוגיים היא להגביר את שיעור החולים המחלימים מסרטן. מדובר בטיפולים קדם ובתר-ניתוחיים (ניאו-אדג'ובנט ואדג'ובנט). טיפולים אלו מוגבלים בזמן ויכולים להחזיר מטופלים למעגל החיים, העבודה והמשפחה לשנים רבות. מסיבה זו מצאנו לנכון לדרג במקומות גבוהים טיפולים מסוג זה".

פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד הישראלי לאונוקלוגיה ורדיותרפיה: "ברשימה זאת הרבה מאוד תרופות המשקפות מחקרים גדולים שנעשו בשנה האחרונה, בדבר תרומה גדולה מאוד של הטיפולים המניעתיים, שמורידים את הסיכון לחזרת המחלה.  כמו למשל סרטן הערמונית, השד והריאה. הטיפולים הללו ניתנים לפני או אחרי ניתוח או טיפול קרינתי; מביאים להפחתת הסיכון לחזרת המחלה בקרב אחוז גדול יותר של אנשים שמחלימים ממנה בטווח הארוך. כלומר, אחוז גבוה יותר של אנשים שיבריאו מהמחלה שלהם - בעקבות התרופות הללו".

ד"ר יונתן כהן, מנהל היחידה למחקרים קליניים במכון האונקולוגי בהדסה ויו"ר ועדת התעדוף של האיגוד האונקולוגי: "יש כמה סוגי תרופות שאנו ממליצים עליהן השנה. הקבוצה הראשונה מיועדת לחולים שעוברים ניתוח ושאנחנו מקווים שיירפאו מהמחלה והתרופות הללו יסייעו להם בכך. למשל: אבירטרון וקיטרודה בכמה סוגי סרטן שונים.

"הקבוצה השנייה מיועדת לחולים עם מחלה מפושטת שבה הסיכוי להחלים, קטן. בכל זאת, יש תרופות שבעזרתן אחוז מסוים מהחולים הללו ממשיכים לחיות. אלו בעיקר תרופות חדשות שעובדות על המערכת החיסונית כשמדובר בגידולים ממאירים במערכת העיכול העליונה.

"הקבוצה השלישית היא קטגוריה שקשה יותר לסווג אותה. האונקולוגיה היום הופכת להיות יותר מותאמת אישית, כלומר תתי-קבוצות שבעבר היינו מתייחסים אליהן כאל סוג גידול אחד, והיום אנחנו מבינים שזה לא המצב. התרופה מוביסרטינין למשל מיועדת לקבוצה ספציפית יחסית אבל משיגה תוצאות טובות באותם חולים".

כמו כן ציינו מחברי מסמך התעדוף: "סרטן הוא גורם המוות מספר אחת בישראל. מנתוני הרשם הלאומי לסרטן עולה שבשנת 2019 נפטרו מסרטן בישראל 11,748 חולים. באותו הדו"ח מצוין ש-95,602 אנשים שאובחנו עם סרטן חודרני בשנים 2019-2015 היו בחיים ב-2019, בהם מחלימים וחולים פעילים, עדות להמצאות החולים האונקולוגיים בקרבנו. בהסתכלות לאורך השנים, ניכרת ירידה בתמותה מסרטן, כאשר אין ספק שלירידה יש גורמים רבים אבל אחד החשובים שבהם הם החידושים בטיפולים האונקולוגיים. אנחנו גאים בכך שבהסתכלות בינלאומית נמצא שעל אף היארעות גבוהה יחסית של סרטן בישראל, שיעורי התמותה בה הם מהנמוכים".

"הרוב המכריע של האינדיקציות שפורטו ברשימה, רשומות בעולם, הפכו לסטנדרט טיפולי וזמינות לחולים. אולם כאונקולוגיים אנחנו חווים בישראל תסכול רב בעומדנו מול חולים אשר הספרות הרפואית מצביעה על קיום טיפולים יעילים עבורם - אולם רק בעלי האמצעים ביניהם זוכים ליהנות מהם", הדגישו מחברי המסמך. כן פירטו בו את תהליך קבלת ההחלטות שהביאו להרכבת רשימת התעדוף ומי האונקולוגים שעמדו בראש כל תת-ועדה שעסקה בסוג סרטן ספציפי.

על רשימת התעדוף חתומים חברי ועדת האיגוד לתעדוף תרופות: ד"ר יונתן כהן (יו"ר), ד"ר אמיר זוננבליק, ד"ר מור מוסקוביץ', ד"ר ולריה סמיניסטי וד"ר מיכל צרפתי. בראש האיגוד לאונקולוגיה קלינית עומד פרופ' גיל בר סלע וכן העניק אישורו למסמך גם פרופ' עידו וולף, יו"ר המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות.

נושאים קשורים:  חדשות,  איגוד האונקולוגיה,  סל התרופות,  סרטן,  פרופ' גיל בר-סלע
תגובות