חדשות

חשיבות ייעוץ רוקח קליני לפני ואחרי ניתוחים בריאטריים

תוצאות מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון מדגימות את ההשפעה שיש לייעוץ רוקח קליני על שיעורי האשפוזים ותמותה לאחר ניתוח בריאטרי

ייעוץ רוקחי. אילוסטרציה

ממחקר חדש שביצעו חוקרים מבית הספר לרוקחות ומהתכנית לתואר שני ברוקחות קלינית באוניברסיטת בן גוריון עולה חשיבותו של ייעוץ רוקח קליני לפני ואחרי ניתוחים בריאטריים, הן מבחינת תחלואה ותמותה והן מבחינת ההשפעה על מערכת הבריאות.

המחקר, שפורסם לאחרונה ב-MDPI, בחן את ההשפעה של ייעוץ רוקח קליני על אשפוזים של מטופלים לאחר ניתוח בריאטרי. לניתוחים בריאטריים השפעה רבה על ספיגת תרופות וכן על מחלות רקע כרוניות כגון סוכרת.

במחקר נבדקו מטופלי "כללית" שעברו ניתוח בהרצליה מדיקל סנטר בין השנים 2013-2019 וקיבלו ייעוץ רוקחת קלינית לפני, במהלך או לפני אשפוז. קבוצת מטופלים זו נבדקה עד שנה אחרי הניתוח. קבוצת הביקורת היתה מטופלים מהרשם הבריאטרי עם מחלות כרוניות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב, דיכאון ועוד.

במחקר נמצא כי למרות שהמטופלים בקבוצה המחקר סבלו יותר ממחלות כרוניות, ניכר הבדל משמעותי בשיעור האשפוזים בשנה הראשונה לאחר הניתוח - 10.9% בקבוצת המחקר שקיבלה ייעוץ רוקח קליני לעומת 19.5% בקבוצת הביקורת (p=0.005). בנוסף, בקבוצת המחקר לא היו מקרי מוות, לעומת 0.16% בקבוצת הביקורת.

החוקרים מציינים כי תוצאות המחקר מעידות על חשיבות ייעוץ רוקח קליני לפני ואחרי ניתוחים בריאטריים, הן מבחינת תחלואה ותמותה והן מבחינת ההשפעה על מערכת הבריאות.

מובילת המחקר, ד״ר כרמיל עזרן ממכבי שירותי בריאות, שגם היתה הרוקחת הקלינית שביצעה בפועל את הייעוצים בהרצליה מדיקל סנטר, ציינה כי ״המודעות להשפעת ייעוץ רוקח קליני בכלל המטופלים, ובפרט למטופלים שעברו ניתוח בריאטרי, לצערי עוד לא גבוהה מספיק. ייעוץ כזה יכול למנוע סיבוכים רבים ופגיעה באיכות חיי המטופלים שמחלות הרקע שלהם טרם הניתוח, כגון מחלות פסיכיאטריות, מחלות נוירולוגיות ואחרות, יוצאות מאיזון כתוצאה מחוסר הקפדה על התאמת הטיפול התרופתי למצב החדש.

"רוב התרופות לא נבדקות על מערכת העיכול לאחר ניתוחים וידוע לנו היום שלניתוח בריאטרי יכולה להיות השפעה רבה על פעילות התרופות, המתבטאת בחוסר תגובה או בספיגת יתר. במחקר זה הצלחנו להדגים את החשיבות הרבה של ייעוצים רוקחיים קליניים אלה להצלחת הניתוח״.

נושאים קשורים:  ייעוץ רוקחי,  ניתוח בריאטרי,  מחקרים,  אוניברסיטת בן גוריון,  חדשות,  ד״ר כרמיל עזרן
תגובות